De-aş fi Papă, care ar fi Papamobilul preferat?

Când vine vorba despre religie, chiar şi noi, pasionaţii de automobile, avem un obiect de cult preferat: Papamobilul.

 

Unul dintre cele mai iconice simboluri ale Vaticanului îl reprezintă mijlocul de locomoţie preferat al Papei. La bordul său, Papa este mai aproape de mulţime, îl putem vedea printre oameni. Insă, pentru o misiune de peste 2000 de ani, Papamobilul este un termen relativ nou.

Primele mobile

Fie că a fost vorba de procesiuni sau apariţii publice, un rol important l-a jucat scaunul papal denumit Sedia Gestatoria. Acest mijloc de locomoţie ce datează din Roma antică, era purtat pe umeri de 12 “palafrenieri” în uniformă roşie. Scopul era simplu, Papa era purtat prin mulţime la o înălţime ce îi permitea să fie văzut de public.

La începutul secolului al XIX-lea, Papa Pius VII a fost primul Papă care a folosit în mod oficial o trăsură. Deşi în 1800 nu a fost denumită Papamobil, această trăsură a fost întregistrată ca primul mijloc de transport al Papei. In muzeul de la Vatican se păstrează şi astăzi câteva trăsuri folosite de Papă de-alungul secolelor.

Mercedes-Benz Nurburg 460

Papa motorizat

Primul automobil papal a fost introdus în 1929. Deşi automobilele erau utilizate de zeci de ani, Papa Pius XI a utilizat în 1929 pentru prima oară un Graham Paige Type 837 în prima vizită a unui papă în afara Vaticanului după o pauză de jumătate de secol.

In 1930, acesta a primit cadou un Mercedes-Benz Nurburg 460, o limuzină carosată de Pullman. Papa l-a încercat timp de o oră prin grădinile Vaticanului. “O capodoperă a ingineriei moderne”, a exclamat acesta!

Limuzina era propulsată de un V8 de 4622cmc ce furniza 80 CP. Viteza maximă era de 100 km/h. Caroseria a fost modificată pentru a facilita accesul iar interiorul era şi mai confortabil, cu tapiţerie neagră, cu pernă de aer.

Pe plafon era brodat un porumbel ce simboliza Spiritul Sfânt, fiind desenat de Părintele Cornelius, expertul papal în broderie.

După retragerea din activitate, Papamobilul a fost trimis la Stuttgart pentru restaurare, intrând apoi în dotarea muzeului din Vatican.

1960 – Mercedes-Benz 300 d landaulet

1960 – Mercedes-Benz 300 d landaulet

După 30 de ani de la primul Papamobil, Mercedes a trimis Vaticanului un vehicul modern, având la bază modelul Mercedes-Benz 300d. Acesta era tip “landaulet”, cu ampatament mărit şi partea din spate decapotabilă. Avea o lungime de 5.6m, fiind şi mai înalt decât modelul de serie.  Scaunul Papei era ajustabil electric, având şi comenzile pentru retragerea softop-ului dar şi cele pentru aerul condiţionat.

Motorul cu şase cilindri în linie dezvolta 160cp, permiţând atingerea unei viteze maxime de 160 km/h.

 

1965 – Mercedes-Benz 600 Pullman landaulet

1965 – Mercedes-Benz 600 Pullman landaulet

După ce modelele Mercedes-Benz Nürburg 460 şi 300d au servit câţiva Papi, în 1965 este rândul unei alte capodopere să intre în serviciul Vaticanului. Mercedes-Benz 600 Pullman landaulet este, probabil, cea mai celebră limuzină de la Mercedes. Papamobilul a fost modificat, având uşile din spate mai largi iar acoperişul a fost înălţat cu 70mm. Papa Paul VI a apreciat în mod deosebit acest Papamobil, numindu-l “un exemplu de eficienţă şi calitate”. Dintre dotările speciale amintim interfonul, scaunele ajustabile, aerul condiţionat şi cele două scaune pentru escortă.

 

1966 – Mercedes-Benz 300 SEL landaulet

Un an mai târziu este prezentat un altfel de Papamobil. Modelul Mercedes-Benz 300 SEL sedan cu ampatament standard a fost convertit în Papamobil, având un singur scaun î spate. Această maşina a fost folosită în paralel cu 600 Pullman, fiind mai slab echipată. Nu avea aer condiţionat iar în 1981 a fost blindată.

 

Mercedes-Benz 230 G

1980 – Mercedes-Benz 230 G cu suprastructură specială

Unul dintre cele mai cunoscute Papamobile: Mercedes-Benz 230 G. Acest vehicul de teren cu caroserie specială a fost utilizat în numeroasele vizite papale. In partea din spate a fost construită o cupolă din plastic transparent sub care Papa putea călatori fie pe scaun, fie în picioare, binecuvântând mulţimea.

Această cupolă putea fi detaşată pe timp însorit dar după atentatul asupra Papei Ioan Paul al II-lea din 1981 aceasta a rămas fixată, din motive de securitate. Cabina Papei era echipată cu instalaţie de climatizare iar noaptea era iluminată.

Pentru vizita Papei în Austria din 1983, papamobilul Mercedes a fost modificat. Astfel grila cu steaua în trei colţuri a fost înlocuită cu emblema Puch, firma coproducătoare a modelul G-Klasse.

Acest model a fost văzut şi de către români, la vizita Papei Ioan Paul al II-lea în România, în 1991.

 

Te-ar putea interesa si: 40 de ani de la lansarea emblematicului Mercedes-Benz Clasa G

1985 – Mercedes-Benz 500 SEL

1985 – Mercedes-Benz 500 SEL

Pentru deplasarea în mod curent, Papa Ioan Paul al II-lea a utilizat un Mercedes-Benz 500 SEL blindat, oferit în dar de constructorul german. Limuzina avea un ampatament mai lung cu 200mm şi era mai înaltă cu 30mm. In spate, avea un singur scaun pentru Papă şi două scaune pliabile vis-à-vis, pentru garzi.

Papa Benedict XVI a fost văzut la volanul acestui Papamobil imedia după ce a fost ales, în 2005.

2002 – Mercedes-Benz ML 430 special

2002 – Mercedes-Benz ML 430 special

In 2002, Papa Ioan Paul al II-lea a călătorit pentru prima dată la bordul noului Papamobil. Având la bază Clasa M, acesta avea amenajată o cupolă pentru Papă, cu un design mai rotunjit, păstrând liniile caroseriei. Această cupolă era din plexiglas şi nu era din sticlă blindată, cum s-a crezut. Cu un motor V8 de 4.3 l, ML 430 putea servi Papa în orice situaţie.

Dieter Zetsche, directorul Daimler AG, ii ofera Papei Francis o bicicleta electrica.

In prezent

Papa Francisc preferă de multe ori să circule cu automobile simple. De multe ori, a folosit transportul public. In noaptea alegerii sale, s-a întors la hotel cu un microbuz, împreună cu alţi cardinali. In vizitele sale prin Vatican utilizează un Ford Focus de serviciu dar şi conduce deseori autoturismul personal, un Renault 4 din 1984.

Din cauza costurilor mari ce presupun deplasarea Papamobilului în diversele colţuri ale lumii, instituţia papală preferă utilizarea unor vehicule amenajate ad-hoc. Astfel, pentru vizita în Ecuador, a fost utilizat un Jeep, o Kia în Filipine, iar pentru vizita în Armenia, Sanctitatea Sa a fost transportat cu o Dacia Logan albă. Pentru mult aşteptata vizită a Papei Francis în România, este posibil să fie folosită tot o Dacia, un Duster alb probabil.