Efectul „TURBO” – 50 de ani de la lansarea primului Porsche Turbo

„Dincolo de performanță – 50 de ani de Porsche Turbo” a marcat jumătate de secol de la apariția primului model „Turbo” de serie în familia Porsche.
„Dincolo de performanță – 50 de ani de Porsche Turbo” a marcat jumătate de secol de la apariția primului model „Turbo” de serie în familia Porsche.

„Dincolo de performanță – 50 de ani de Porsche Turbo” a marcat jumătate de secol de la apariția primului model „Turbo” de serie în familia Porsche. Organizat de „Porsche Heritage and Museum” evenimentul ne-a oferit șansa de a lua contact cu o serie de modele echipate exclusiv Turbo, precum și cu oamenii care au contribuit la nașterea acestei povești de succes, devenită azi o legendă in lumea automobilului.

50 de ani Porsche Turbo

Principiul „Turbo” a marcat limita a ceea ce este fezabil la Porsche încă de acum o jumătate de secol. Turbo este mult mai mult decât o simplă denumire. Un Turbo din Zuffenhausen combină experiența și succesul, sportivitatea și utilitatea de zi cu zi. Fiecare Turbo poartă în el toate victoriile pe care Porsche le-a obținut pe pistele de curse ale lumii.

Am avut ocazia de a proba „efectul Turbo” și toate aceste atribute, conducând o serie de cinci modele echipate Turbo, pe unele dintre cele mai frumoase drumuri din regiunea Stuttgart-ului. Mai mult, în pauza de la jumătatea zilei, pe aerodromul din Donzdorf am putut sta de vorbă și asculta istoria „Turbo” chiar de la unii dintre creatorii săi.

„Dincolo de performanță – 50 de ani de Porsche Turbo” . Aici, lângă primul exemplar 911 echipat cu motorul turbo.

Evenimentul a început la depozitul Porsche din Kallenberg, în fapt locul unde toate modelele istorice Porsche sunt conservate, restaurate și întreținute și de unde acestea pleacă spre diverse evenimente, muzee și locații sau activități promoționale sau de motorsport din întrega lume.

Printre modelele pe care am avut posibilitatea de a le conduce s-au numărat noul Porsche Turbo (992), Porsche 944 Turbo – un model care avea la bord doar puțin peste 20.000km aflat într-o stare tehnică și condiție excelentă, Panamera Turbo din prima generație, Cayenne Turbo – prima generație, Taycan Turbo – care face subtil legătura cu viitorul și bineînțeles și prima generație 911 Turbo.

Sigur, ca pentru un astfel de eveninent impresiile de condus sunt mai puțin relevante, dată fiind și natura testului prin care s-a mers grupat. Dar plăcerea de a lua contact cu modele legendare Porsche și cu oamenii care au imaginat detaliile tehnice care au făcut din modelele Porsche Turbo – unele dintre cele mai fiabile mașini sport din lume a fost ceva impresionant.

Am testat cum „Golul – Turbo” (Turbo Lag) s-a redus de la o generație la alta, dar în același timp am simțit cum sportivitatea pură nu se găsește doar în sistemul de supraalimentare, ci și în direcție, suspensie, modul în care puterea este transmisă la sol, stabilitatea – indiferent de generație și sportivitatea interiorului.
Sunt elemenete comune care deși s-au modificat odată cu trecerea generațiilor au păstrat intact AND-ul primului 911 Turbo, o mașină de curse adaptată pentru șosea.

Principiul Turbo a marcat granița a ceea ce este fezabil la Porsche timp de o jumătate de secol

Orice model Turbo oferă o experiență de condus intensă, sportivitate combinată cu posibilitatea unei utilizări cotidiene. Pe măsură ce Turbo se conectează dinamic cu drumul, ca șofer te simți la rândul tău conectat cu acesta. Turbo înseamnă o istorie care își are originea în sporturile cu motor de peste 50 de ani.

911 Turbo
911 Turbo

Cu titlul „Dincolo de performanță – 50 de ani de Porsche Turbo”, Porsche a deblocat un univers plin de povești inspiraționale despre triumf și perseverență în fața provocărilor. Nu este vorba niciodată doar despre puterea pură a unui Turbo, ci mult mai mult despre „efectul Turbo”.

Numele Turbo în familia Porsche

În urmă cu o jumătate de secol, Porsche introducea denumirea „Turbo” pentru emblematica sa serie 911. De atunci, denumirea „Turbo” a devenit sinonimă cu modelele Porsche vârf de gamă și nu mai este legată doar de 911. Turbo reprezintă combinația dintre performanță, eficiență, tradiție și inovație fiind sinonim cu tehnologia de vârf în toate gamele de modele Porsche

Chiar și fără a menționa Porsche, cuvântul „turbo” este asociat instantaneu cu producătorul de mașini sport de către mulți pasionați de automobile. Acesta simbolizează multe lucruri, nu doar încununarea gloriei celor opt generații 911.

Turbo este o parte integrantă a numelui tuturor modelelor: 924 Turbo, 944 Turbo, Cayenne Turbo, Panamera Turbo și Macan Turbo.

„Turbo” întruchipează denumirea unei tehnologii, stilul „Turbo-look”, turbocompresia ca mijloc de inducție forțată și, în cazul Taycan Turbo, chiar un nume de marcă de sine stătător. De fapt, utilizarea apelativului „Turbo” la modelul Taycan complet electric, arată că aceste cinci litere nu mai sunt legate de utilizarea unui turbocompresor fizic. Dimpotrivă: aproape toate modelele Porsche de astăzi au turbocompresoare. Dar numai modelele cu tehnologie de pionierat au voie să se împodobească cu numele „Turbo”.

Este o tradiție la Porsche să încununeze o gamă de modele existente cu o variantă Turbo. Și este o tradiție la Porsche să fie vizionari. În mijlocul crizei petroliere de la începutul anilor 1970, Porsche făcea planuri de viitor – și era cu mult înaintea timpului său în ceea ce privește progresul tehnologic.

Până în prezent, producătorul de mașini sport a păstrat ideea de a testa mai întâi noile tehnologii, cum ar fi utilizarea unui turbocompresor, pe pistele de curse din lume înainte ca acestea să intre în producția de serie.

Motorsportul a fost întotdeauna bine ancorat în ADN-ul mărcii. Porsche își testează rezistența în fața concurenței pe circuit, unde se măsoară timpii pe tur și unde pilotul și mașina se confruntă direct cu provocările unei curse. Porsche comprimă apoi cunoștințele din motorsport la esența lor și le încorporează în următoarea sa mașină sport.

Diferența dintre un Turbo și un non-Turbo nu este doar ceva ce se poate vedea – mai mult decât orice, este ceva ce se simte. La lansarea sa pe piață, 911 Turbo a fost unul dintre cele mai rapide vehicule de serie ale timpului său și primul din lume cu un turbocompresor acționat de gazele de evacuare. Spre deosebire de concurenții săi, era perfect adecvat pentru utilizarea zilnică și oferea mult confort.

Combina performanța și luxul. Turbo a îndeplinit întotdeauna dorința lui Ferry Porsche, performanțe ridicate ale motorului, cuplate cu utilizarea eficientă a puterii. Evoluția tehnică constantă a fost întotdeauna cel mai important secret al succesului pentru orice model Turbo din Zuffenhausen. Cea care îl aduce mai aproape de idealul unei mașini sport decât orice alt model dinaintea sa.

50 de ani Porsche Turbo
50 de ani Porsche Turbo

Cum a început totul?

Pentru public, povestea modelului Porsche 911 Turbo a început pe 13 septembrie 1973, la Salonul Auto Internațional (IAA) din Frankfurt. În acea zi de joi, un 911 argintiu se afla pe un podium rotund de prezentare îmbrăcat în roșu.

Interiorul era tapițat cu piele artificială albastru-negru, iar elementul central al scaunulelor avea o stofă de tartan „Black Watch” în albastru-verde. Mașina concept 911 RSR Turbo semăna cu un 911 Carrera RS 3.0, cu excepția literelor mari de pe capota din spate a prototipului, care adăugau indicația esențială că un nou model era în pregătire. Cuvântul „Turbo” anunța viitoarea versiune vârf de gamă a modelului 911.

Aproape un an avea să treacă înainte ca primul 911 Turbo să devină cadou unic. Nimeni altul decât Ferry Porsche a dăruit această mașină sport, în numele tuturor angajaților Porsche, surorii sale, Louise Piëch, la 29 august 1974, pentru a marca cea de-a 70-a aniversare a sa.

A fost un exemplar unic foarte special.  Pe capota din spate scria „Carrera” în loc de „Turbo”, ceea ce deosebește această mașină sport specială de următoarele vehicule de serie – dar eleronul spate masiv indica faptul că acesta era într-adevăr un model foarte special.

Acesta este propulsat de o versiune de test turbo motorului de 2,7 litri. Argintiu la exterior, modeulul avea un interior tapițat cu piele roșu-cărămiziu la interior, cu elementul central al scaunelor cu un model tartan „McLaughlin” roșu-albastru.

Mașina a fost echipată cu același pachet aniversar care se regăsea și pe modelul special care marca „25 de ani de condus în cea mai frumoasă formă a sa”.

Acest 911 Turbo 2.7 Coupé cu caroserie îngustă, fără ceea ce avea să devină evazarea tipică Turbo, avea să rămână un exemplar unic. Va intra în istoria mărcii ca 911 Turbo „No. 1”.

Nașterea unei legende: 50 de ani la primul 911 Turbo

Turbo No. 1 oferit cadou lui Louise Piëch, la 29 august 1974, pentru a marca cea de-a 70-a aniversare a sa.
Turbo No. 1 oferit cadou lui Louise Piëch, la 29 august 1974, pentru a marca cea de-a 70-a aniversare a sa.

Porsche a prezentat versiunea de serie cu un motor de 3,0 litri pe 3 octombrie 1974 la Salonul Auto de la Paris. Vopsită în Viper Green Diamond, la interior avea piele neagră și panouri ale scaunelor în tartan. Deși primul prototip Turbo fusese prezentat cu un an înainte – la începutul crizei petroliere – clienții nu au fost deloc descurajați. În primăvara anului 1975, Turbo a fost lansat la nivel global ca nava amiral a seriei 911 – și s-a vândut mai bine decât se aștepta.

Unul dintre cele mai rapide din vremea sa

În reclama pentru lansarea pe piață din 1974, Porsche a descris 911 Turbo drept „încununarea gloriei unui concept probat”.

Peste o jumătate de secol, aceste cuvinte sunt încă adevărate. La fel ca și subtitlul: „Această mașină combină performanța cu luxul într-o armonie perfectă. Tehnologia sa superioară și confortul practic nu lasă nimic de dorit”.

911 Turbo a intrat în istorie ca prima mașină sport de serie din lume cu un turbocompresor acționat de gazele de eșapament. Și una dintre cele mai rapide mașini ale timpului său.

Ceea ce a diferențiat-o de concurenții săi a fost utilizarea sa zilnică fără restricții, în combinație cu echiparea cu un interior luxos. În comunicatul de presă din septembrie 1974, Porsche a subliniat, de asemenea, „puterea rafinată” și „sportivitatea exclusivă” a automobilului sport de 191 kW (260 CP).

Porsche a prezentat versiunea de serie cu un motor de 3,0 litri pe 3 octombrie 1974 la Salonul Auto de la Paris
Porsche a prezentat versiunea de serie cu un motor de 3,0 litri pe 3 octombrie 1974 la Salonul Auto de la Paris

Inițial a fost planificat doar pentru o producție de serie mică, dar modelul care a fost denumit intern 930 va deveni o bornă de rezistență pentru Porsche în următoarele cinci decenii.

Până în prezent, au existat opt generații ale modelului 911 Turbo. Porsche a încoronat fiecare gamă de modele a companiei cu numele „Turbo” încă din 1974, iar rețeta succesului „Turbo” nu s-a schimbat în tot acest timp: evoluția tehnică constantă a unui clasic atemporal.